Δημοσιογράφου
Τελικώς ούτε αυτή η κυβέρνηση απέφυγε το μοιραίο, δηλαδή να παραλάβει «καμένη γη» από την προηγούμενη.
Πραγματικά!
Η κυβέρνηση Τσίπρα παρέλαβε μια δυσμενή οικονομική κατάσταση από την προηγούμενη κυβέρνηση Τσίπρα, ο οποία ωστόσο είχε παραλάβει τον περασμένο Ιανουάριο μια οικονομία σε πολύ καλλίτερη κατάσταση από αυτή που παρέδωσε!
Οσο και αν φαίνεται παράδοξο, αποδεικνύεται από τα επίσημα στοιχεία και πιστοποιείται καθ΄ ομολογίαν.
Κατ΄αρχάς η εικόνα της οικονομίας, όπως ήταν το 2014: «… η ελληνική οικονομία σημείωσε θετικό ρυθμό ανάπτυξης 0,8% έναντι της παρατεταμένης ύφεσης κατά την περίοδο 2008-2013, ενώ πλεόνασμα καταγράφηκε στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών για δεύτερη διαδοχική χρονιά, ύψους 0,9% του ΑΕΠ» γράφουν οι κκ. Τσακαλώτος και Χουλιαράκης στην εισηγητική έκθεση του Σχεδίου του Προϋπολογισμού 2016.
Και προσθέτουν:
«Η ιδιωτική κατανάλωση (σε σταθερές τιμές) αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 1,3%, έπειτα από αντίστοιχη μείωση κατά 2,0% το 2013, και αποτέλεσε τη βασική συνιστώσα της μεγέθυνσης. Σε αυτή την εξέλιξη συνετέλεσε η συνεχιζόμενη πτωτική τάση των τιμών, η οποία ενίσχυσε το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, καθώς και η μείωση του ποσοστού ανεργίας κατά μία εκατοστιαία μονάδα περίπου, στο 24,6. Η δημόσια κατανάλωση μειώθηκε κατά 0,9% σε ετήσια βάση, ενώ οι επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 2,7%, μετά από έξι χρόνια διαδοχικών μειώσεων. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται ως επί το πλείστον στην αύξηση των επενδύσεων σε εξοπλισμό (28,3.
Το εξωτερικό ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών είχε θετική συμβολή στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ. Οι πραγματικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 9%, και οι πραγματικές εισαγωγές κατά 7,4%».
Και τώρα η εικόνα της οικονομίας, όπως διαμορφώθηκε στο προηγούμενο οκτάμηνο της διακυβέρνησης ΣυΡιζΑ – ΑνΕλ (επίσης από την εισηγητική έκθεση του Σχεδίου του Προϋπολογισμού 2016):
«Κατά τους πρώτους μήνες του 2015, η αναζήτηση νέου πλαισίου συμφωνίας με τους διεθνείς εταίρους και πιστωτές της χώρας, στάθηκε αφορμή για την αύξηση της οικονομικής αβεβαιότητας» υπογραμμίζουν. «Ως εκ τούτου, ένας νέος κύκλος δυσμενών προσδοκιών ξεκίνησε, με αποτέλεσμα τη χειροτέρευση του οικονομικού κλίματος, την επιδείνωση της ρευστότητας στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα και την επιβράδυνση της πορείας της οικονομίας προς την ανάκαμψη. Κατά την περίοδο κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού 2015 (Νοέμβριος 2014), ο ετήσιος ρυθμός αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ είχε εκτιμηθεί σε 2,9% το 2015, με πρόβλεψη για περαιτέρω επιτάχυνσή του μεσοπρόθεσμα. Ωστόσο, η διαμορφούμενη οικονομική συγκυρία, που παρατάθηκε πέραν του πρώτου εξαμήνου του έτους, εν μέσω συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων για την οριστικοποίηση του νέου χρηματοδοτικού προγράμματος της χώρας και των σχετικών δημοσιονομικών μέτρων που απαιτούνται, σε συνδυασμό με τα διοικητικά μέτρα ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων, που εφαρμόστηκαν στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα στις αρχές Ιουλίου 2015, επιδείνωσε το έλλειμμα ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, οδηγώντας σε εκτίμηση αρνητικού ρυθμού ανάπτυξης» .
Και εξηγούν το γιατί:
Οι σημαντικές οικονομικές εξελίξεις το πρώτο εξάμηνο του 2015 σηματοδοτούν ότι το μέγεθος της οικονομικής ανάπτυξης θα επηρεαστεί δυσμενώς, κυμαινόμενο τελικώς σε αρνητικό πεδίο το 2015:
• Πρώτον, παρά το γεγονός ότι τα διαθέσιμα εθνικολογιστικά στοιχεία του δεύτερου τριμήνου παρουσίασαν θετική μεταβολή του ΑΕΠ σε σταθερές τιμές, η εξέλιξη αυτή αναμένεται να αντιστραφεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, καθώς θα υποχωρεί σταδιακά και η καταναλωτική δαπάνη, που ενίσχυσε το ΑΕΠ στο πρώτο εξάμηνο.
• Δεύτερον, η καθυστέρηση σε σχέση με την επίτευξη συμφωνίας με τους εταίρους, συνετέλεσε και στη συρρίκνωση της εισροής ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα και κατ' επέκταση στην ελληνική οικονομία, τόσο μέσω του Ευρωσυστήματος όσο και μέσω του Έκτακτου Μηχανισμού Ρευστότητας. Η πρόσφατη εφαρμογή των μέτρων ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων προκειμένου να προστατευτεί η συστημική ευστάθεια του ελληνικού τραπεζικού συστήματος εκτιμάται ότι θα φέρει περαιτέρω απώλειες σε όρους τραπεζικής πίστης, χορηγήσεων και ρευστότητας, οι οποίες θα επιδράσουν αρνητικά στις επενδύσεις, την κατανάλωση και τον εσωτερικό τουρισμό στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Με αυτά τα δεδομένα το πραγματικό ΑΕΠ το 2015 αναμένεται να μειωθεί κατά 2,3%.
Στην εξέλιξη αυτή αναμένεται να συμβάλει η πτώση στην ιδιωτική και τη δημόσια κατανάλωση (-1,6% και -1,2% αντίστοιχα), η σημαντική μείωση στην επενδυτική δραστηριότητα (-16,5%) καθώς και η θετική συμβολή του εξωτερικού ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών (0,7%) λόγω της μεγαλύτερης πτώσης των εισαγωγών (-3,6%) σε σχέση με τις εξαγωγές (-1,5%).
Οι τραπεζικές καταθέσεις των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, παρουσίασαν από το Δεκέμβριο του 2014, υψηλές επαναλαμβανόμενες εκροές που ανήλθαν σε 42,1 δισ. ευρώ. Το κλίμα αβεβαιότητας που επικράτησε ενόψει των εκλογών στις αρχές του 2015 και ακολούθως σχετικά με την πορεία των διαπραγματεύσεων με τους διεθνείς πιστωτές της χώρας, οδήγησε τους αποταμιευτές σε μαζικές αναλήψεις καταθέσεων.
Ο ετήσιος ρυθμός συρρίκνωσης των τραπεζικών πιστώσεων προς τις μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις ο οποίος περιοριζόταν σταδιακά από το Φεβρουάριο του 2014, εντάθηκε τον Ιούλιο του 2015, λόγω της τραπεζικής αργίας και της επιβολής των περιορισμών στη μεταφορά.
Τούτων ούτως εχόντων, λοιπόν καταρτίστηκε και το Σχέδιο Προϋπολογισμού του 2016, το οποίο υποτίθεται ότι αποτυπώνει σε αριθμούς και τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, βάση των οπίων έλαβε την ψήφο εμπιστοσύνης των 155 βουλευτών ΣυΡιζΑ – ΑνΕλ.
Ας δούμε λοιπόν τις προβλέψεις, πέρα από τους βερμπαλισμούς που ακούστηκαν στη Βουλή. Όπως αναφέρεται στο Σχέδιο:
- Το 2016 η ύφεση στην ελληνική οικονομία αναμένεται να συνεχιστεί (-1,3%) λόγω της μεταφερόμενης επίδρασης από την ύφεση του 2015 (-2,3%). – Για την ιστορία, το 2014 έκλεισε με ανάπτυξη 0,8%.
- Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να συρρικνωθεί την περίοδο 2016 κατά 2,4%, από αύξηση 1,3% το 2014 και μείωση -1,6% το 2015.
- Η δημόσια κατανάλωση εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει μείωση 2,1%, δεδομένης της ανάγκης για περαιτέρω εξοικονόμηση δημοσίων δαπανών. Το 2014 μειώθηκε -0,9 % και το 2015 αναμένεται να κλείσει με -1,2 %.
Ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου αναμένεται να παρουσιάσει άνοδο κατά 4,5%, λόγω της αύξησης της πιστωτικής ρευστότητας στην οικονομία και της αξιοποίησης των ευρωπαϊκών επενδυτικών πόρων. Πρόκειται κατ΄ουσίαν για τις επενδύσεις, οι οποίες το 2014 αυξήθηκαν 2,7% και το 2015 «βούτηξαν» κατά -16,5%.
Η επιβράδυνση των εξαγωγών και εισαγωγών αγαθών και υπηρεσιών που προβλέπεται βραχυπρόθεσμα (κυρίως λόγω των πρόσφατων ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων) αναμένεται να αποκατασταθεί βαθμιαία. Η πορεία των εξαγωγών παρουσιάζει την εξής εικόνα. 2014 αύξηση 9%. 2015 μείωση -1.5%. το16 μείωση -1%. Αντιστοίχως η πορεία των εισαγωγών. 2014 αύξηση 7,4% . 2015 μείωση -3,6%. 2016 χωρίς ιδιαίτερη μεταβολή.
- Η συμβολή του εξωτερικού ισοζυγίου στην αύξηση του ΑΕΠ αναμένεται θετική το 2016, στις +0,31 εκατοστιαίες μονάδες.
- Ο δείκτης ανεργίας σε εθνικολογιστική βάση εκτιμάται ότι θα σημειώσει βραχυπρόθεσμη επιδείνωση. Συγκεκριμένα,η απασχόληση ενώ αυξήθηκε κατά 0,7% το 2014, αναμένεται να μειωθεί κατά 1,6% το 2015 και κατά 1% το 2016. Αντίστοιχα το ποσοστό ανεργία θα αυξηθεί από το 24,6% το 2014 σε 25,4% το 2015 και σε 25,8% το 2016.
Συμπέρασμα; Η ατολμία στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και οι πολιτικοί πειραματισμοί κοστίζουν και μεταθέτουν από χρονιά σε χρονιά την έξοδο από την κρίση. Η ατέρμονες συζητήσεις για παράλληλα προγράμματα και ισοδύναμα, απλώς διαιωνίζουν τα προβλήματα και επιβαρύνουν ήδη τους εξουθενωμένους Ελληνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου