Δυο κομψοτεχνήματα, αριστουργήματα, ζωγραφιές απείρου κάλλους, θαυμάσια και θαυμαστά έργα τέχνης, οι υπεραιωνόβιες πέτρινες κατασκευές μιας ασύγκριτης και απίθανης συμμετρίας που δεν θα βρείτε πουθενά αλλού τέτοιες γέφυρες.
Πρόκειται για τις δίδυμες και διαφορετικές αδελφές, ήτοι της καμαρωτής - καμπυλωτής Τέμπλας και της ευθυτενούς Αυλακίου, που κτίσθηκαν αντίστοιχα 1909 και 1911. Είναι πανέμορφες όπως ταιριάζει για να στολίζουν την κοιλάδα του Αχελώου.
Αμφότερες άντεξαν και έμειναν αλώβητες στο πέρασμα του χρόνου και στο αέναο κτύπημα του υδάτινου, του αγριεμένου γίγαντα που λέγεται Αχελώος. Η γέφυρα Τέμπλας εξυπηρετεί κυρίως την οδική σύνδεση της δημοτικής ενότητας Ασπροποτάμου Δήμου Αγράφων με Αιτωλ/νία (καθ όσον η δημοτική ενότητα Απεραντίων εξυπηρετείται από τη Γέφυρα Τατάρνας).
Η γέφυρα Αυλακίου εξυπηρετεί κυρίως την οδική σύνδεση ΒΔ Ευρυτανίας με Άρτα μέσω τού Δήμου Γ.Καραϊσκάκης. Η γέφυρα Τέμπλας στην εποχή του καταστροφικού εμφυλίου άντεξε τις νάρκες του Βελουχιώτη, βγήκε όμως τραυματισμένη αφού υπέστη ρήγμα από κάτω. Φτάνουμε στο Φεβρουάριο του 2015 και συνέβη το απίστευτο και ανεπανάληπτο μέχρι τότε φυσικό φαινόμενο. Τα νερά υπερέβησαν τις γέφυρες και τις τραυμάτισαν ήτοι γκρέμισαν τα πέτρινα στηθαία. Μεγαλύτερη και σχεδόν ολική καταστροφή των στηθαίων υπέστη η Αυλακίου και εγκαταλείφθηκε από την πολιτεία η οποία το μόνο που έκανε ήταν να απαγορεύσει τη διέλευση.
Η Τέμπλας επισκευάσθηκε οπότε έγινε η επανατοποθέτηση των ογκόλιθων του στηθαίου. Οκτώβριο 2015 πληροφορήθηκα ότι υπάρχει ώριμη μελέτη για κατασκευή νέας σύγχρονης γέφυρας παράπλευρα της Τέμπλας.
Εδώ θέλω να φωνάξω δυνατά με κραυγή αγωνίας: Μέγα λάθος. Η κατασκευή αυτή θα είναι ταφόπλακα για τη γέφυρα Τέμπλας και θα εξηγήσω γιατί. Είναι βέβαιο ότι η υπερχείλιση του Αχελώου θα επαναληφθεί αφού η κοίτη του έχει μπαζωθεί ένεκα του φράγματος των Κρεμαστών από το 1964. Ας μη πετροβολούμε άκριτα τους επενδυτές και την ΤΕΡΝΑ που κατασκεύασε μικρό Υ/Η φράγμα, όταν το κράτος δεν λειτουργεί, δεν ενεργεί, δεν προνοεί, αδρανεί και αδιαφορεί με διάφορα προσχήματα και γραφειοκρατίες. Το μπάζωμα συνεχίζεται και η υπερχείλιση θα γίνεται όλο και συχνότερα. Είδα από κοντά την υπερχείλιση και κατάλαβα ότι η γέφυρα γλύτωσε επειδή ένας μεγάλος όγκος υδάτων βρήκε πέρασμα και άπλωσε στην ανατολική όχθη. Έτσι μειώθηκε η πίεση στη γέφυρα, πίεση που θα ήταν πολύ μεγαλύτερη αν είχε κατασκευασθεί η υπό κατασκευή γέφυρα αφού η βάση της στην ανατολική όχθη θα εμπόδιζε το πέρασμα των νερών από εκεί και τα νερά θα σκέπαζαν τη μεγάλη καμάρα με πιεστικότερη ορμή, ισχυρότερη της αντοχής της και πιστεύω θα κατέρρεε.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ α) Να ακυρωθεί η μελέτη κατασκευής γέφυρας παράπλευρα της Τέμπλας, (δεν μέμφομαι και δεν κατηγορώ τους μηχανικούς της μελέτης, οι άνθρωποι δεν ήταν δυνατόν να φαντασθούν τι θα συνέβαινε). β) Να γίνουν τάχιστα μελέτες για κατασκευή 2 γεφυρών. Το ζητούμενο δεν είναι απλά η κατασκευή γεφυρών αλλά κυρίως το κρίσιμο είναι να γίνουν σε σημεία ελαχιστοποίησης των αποστάσεων με καλή βατότητα που τώρα δεν υπάρχει λόγω πολυστροφίας και ανωφερειοκατηφορειών επικινδύνου κλίσεως του οδοστρώματος που φθάνει το 45 με 50% με ελάχιστη ορατότητα που επιβάλλουν οι κλειστές στροφές. Σημειωτέον ότι η μη κατασκευή αυτών θα διαιωνίζει την απομόνωση κυρίως του πρώην Δήμου Ασπροποτάμου με Αιτωλ/νία και με Άρτα. Η μία να κατασκευασθεί 300μ βόρια της Τέμπλας (υπήρχε εκεί παλιά γέφυρα). Η άλλη 300μ νότια της γέφυρες Αυλακίου σε υπάρχον στενό σημείο της κοινότητας Νέου Αργυρίου Δήμου Αγράφων. Αυτή πρέπει να την αναλάβει η περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
Τώρα που η Ε.Ε. χρηματοδοτεί την κατασκευή αυτών των γεφυρών ποιος ο λόγος να μην το εκμεταλευθούμε αφού θέλουμε και επιζητούμε την ανάπτυξη που τώρα είναι τριτοκοσμική. γ) Να επισκευασθεί η ξεχασμένη γέφυρα Αυλακίου. δ) Στην ανατολική πλευρά της Τέμπλας να κατασκευασθεί αύλακας διοχέτευσης υπερχειλιζόντων υδάτων. Ομοίως αύλακας να κατασκευασθεί στη γέφυρα Αυλακίου, από την πλευρά του Καταφυλίου. Έτσι θα εκμηδενισθεί ο κίνδυνος κατάρρευσης των γεφυρών από μελλοντικές πλημύρες. Ακόμα και όταν κατασκευασθούν οι προτεινόμενες γέφυρες, οι υπάρχουσες πρέπει να μείνουν ζωντανά μνημεία και να επιτρέπεται η διέλευση μόνο μικρού κυβισμού αυτοκινήτων. Δεν θέλουμε να τις βλέπουμε μόνο σαν σε ΚΑΡΤ ΠΟΣΤΑΛ αλλά και διερχόμενοι να τις απολαμβάνουμε αμφίπλευρα σφαιρικά και με τη ζωντάνια που δίνουν τα κινούμενα σε αυτές οχήματα.
Τέλος τα ΜΜΕ δώστε μου βήμα να φωνάξω δυνατά SOS. ΣΩΣΤΕ ΤΑ ΣΤΟΛΙΔΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΛΑΔΑΣ ΑΧΕΛΩΟΥ, ΣΩΣΤΕ ΤΑ ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΗΣ ΞΕΧΑΣΜΕΝΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, μη μείνουμε θεατές της καταστροφής, άβουλοι και μοιραίοι. Παρακαλούνται οι Ραδοβυζινοί και οι Αργιθεάτες να ενώσουμε τις φωνές μας ώστε η προγραμματιζόμενη γέφυρα να μη γίνει δίπλα στην παλιά γέφυρα Τέμπλας αλλά όσο το δυνατόν βορειότερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΚΡΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
ΑΣΠΡΟΠΟΤΑΜΙΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΚΟΙΛΑΔΑΣ ΑΧΕΛΩΟΥ
Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
2 σχόλια :
Τα πανέμορφα γεφύρια Τέμπλας και Αυλακίου κινδυνεύουν απο τις ανθρώπινες και αλόγιστες παρεμβάσεις. Ακριβώς στα πόδια των γεφυριών τελειώνουν οι δύο τεχνητές λίμνες: η παλιά των Κρεμαστών στην Τέμπλα και η καινούργια της ΤΕΡΝΑ ΑΕ με το υδροηλεκτρικό στο Νέο Αργύρι που φτάνει μέχρι τη γέφυρα του Αυλακίου. Όταν φτάνει ο όγκος της πλημμύρας κινούμενος με μεγάλη ταχύτητα στο σχεδόν ακίνητο νερό της λίμνης ''φρενάρει'' και φουσκώνει προς τα πίσω σχηματίζοντας το γνωστό στην επιστήμη της υδραυλικής φαινόμενο που αποκαλείται . Δεν βρέχει δηλαδή περισσότερο απο παλιότερα απλώς τώρα υπάρχει λίμνη στα πόδια του γεφυριού. Ο αρχικός σχεδιασμός του φράγματος του Ν. Αργυρίου δεν προέβλεπε το φράγμα με το ύψος που έχει σήμερα, αλλά χαμηλότερο ώστε να μην φθάνει η λίμνη μέχρι τη γέφυρα αλλά στην πορεία μεγάλωσε, αφού τροποποιήθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι. Με τα φράγματα στην άκρη της λίμνης σταματούν και τα φερτά υλικά που κουβαλούν τα ποτάμια και μαζεύονται σιγά σιγά προς τα πίσω μπαζώνοντας και υπερυψώνοντας την κοίτη. Έτσι θα δούμε με τα χρόνια να δημιουργεί το ποτάμι προβλήματα και πιο πίσω σε άλλα τεχνικά έργα ή χωράφια δίπλα στην κοίτη. Κατά τη γνώμη μου τη δαπάνη για τις επισκευές στη γέφυρα Αυλακίου πρέπει να αναλάβει η ΤΕΡΝΑ και η ίδια πρέπει να φροντίζει σε περιπτώσεις που προβλέπεται αυξημένη πλημμύρα να ανοίγει το φράγμα ώστε να μην δημιουργείται το υδρυλικό άλμα κοντά στη γέφυρα. Απλά πράγματα....
Σταύρος Κοσμάς Δασολόγος
Kαι ποιος να υποχρεώσει την ΤΕΡΝΑ να ανοίγει το φράγμα; Ο πρόεδρος που τη λιβανίζει;
Δημοσίευση σχολίου