Εκδήλωση με θέμα «Τέχνη και Παιδεία στην Αντίσταση - Ιστορικό Σχολείο Κορυσχάδων» θα παρουσιάσει σήμερα Πέμπτη 12 Μαΐου 2016, ώρα 8.00μ.μ στο Συνεδριακό κέντρο , το 2ο Δημοτικό σχολείο Καρπενησίου.
Περίληψη
«Όπου και να σταθείς βλέπεις θάλασσα βουνών» είναι η φράση ενός δημοσιογράφου που
αντιπροσωπεύει αυτό το μικρό νομό της Ευρυτανίας . Σ΄ αυτό τον τόπο το 1944 έγιναν δυο
πραγματικά ιστορικά γεγονότα:. Η συγκρότηση της ΠΕΕΑ στο χωριό Βίνιανη, στις 10 Μαρτίου 1944 , το πρώτο Εθνικό Συμβούλιο στις Κορυσχάδες από τις 14 έως τις 27 Μαΐου.
Στο σχέδιο εργασίας που θα πραγματοποιήσουμε την τρέχουσα σχολική
χρονιά θα ασχοληθούμε με την παιδεία και την τέχνη στα χρόνια της Αντίστασης.
Θα κάνουμε γνωστούς στα παιδιά μας τους μεγάλους Έλληνες παιδαγωγούς της εποχής εκείνης , τις προσπάθειες που έκαναν για την επανίδρυση των σχολείων , τα παιδαγωγικά φροντιστήρια που παιδαγωγούσαν τους νέους δασκάλους , τα συσσίτια και την οργάνωση των παιδικών σταθμών, τα αναγνωστικά για τους μικρούς μαθητές αλλά και τα τραγούδια , τις θεατρικές παραστάσεις , το κουκλοθέατρο, τις εικαστικές δημιουργίες σπουδαίων καλλιτεχνών της εποχής. Πιστεύουμε πως οι μαθητές μας εκτός του ότι θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και θα γνωρίσουν καλύτερα την εποχή εκείνη , θα μπορέσουν να παραδειγματιστούν από την προσπάθεια εκείνων των ανθρώπων για να βγάλουν την Ελλάδα από το τέλμα που είχε πέσει μετά την τριπλή κατοχή που επιβλήθηκε στη χώρα μας μετά τον πόλεμο του ΄40.
Αναλυτική περιγραφή
Παρ΄ όλο που στο Δημοτικό σχολείο των Κορυσχάδων έγινε η πρώτη Βουλή της
Ελεύθερης Ελλάδας – Εθνικό Συμβούλιο- τον Μάϊο του 1944, ένα ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός που έβαζε τις βάσεις για τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου κράτους που θα προέκυπτε μετά την απελευθέρωση της χώρας μας από τους κατακτητές, λίγοι Έλληνες το γνωρίζουν. Επίσης λίγοι Έλληνες γνωρίζουν πως εκείνη την περίοδο πολλοί σημαντικοί Έλληνες παιδαγωγοί και καλλιτέχνες ανέβηκαν στο βουνό για να συμβάλλουν με τους αγώνες τους στο φτιάξιμο μιας νέας γενιάς που θα εκπαιδευόταν σωστά, θα αποκτούσε πλούσια ιδανικά μέσα από το σχολείο , τη γνωριμία με το θέατρο , τη μουσική , τη χαρακτική και γενικότερα την τέχνη.
Στόχος μας είναι να αναβιώσουμε με τους μαθητές μας κάποιες στιγμές από την εποχή εκείνη. Σ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς σκοπεύουμε να πραγματοποιήσουμε το ακόλουθο σχέδιο εργασίας με τους μαθητές και μαθήτριες των Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξεων του σχολείου μας:
α) Εικαστικές παρεμβάσεις με χαρακτικά , καθώς και εγκατάσταση στο χώρο του
ιστορικού σχολείου
Περιγραφή εικαστικών δραστηριοτήτων
Μια σειρά από μαθήματα θα αφιερωθούν στην Τέχνη της Ελληνικής Αντίστασης του ΄40. Μέσα από συζήτηση και εποπτικό υλικό τα παιδιά θα γνωρίσουν την εποχή και τους εικαστικούς δημιουργούς με αντιπροσωπευτικά έργα τους , που σμίλεψαν, χάραξαν και έδωσαν χρώμα στους αγώνες, τις ελπίδες και τα όνειρα για μια ελεύθερη Ελλάδα.
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην τέχνη της χαρακτικής που εκείνη την περίοδο απέκτησε έναν έντονα προπαγανδιστικό χαρακτήρα μέσω δημοσιεύσεων στον τύπο, αφίσες κλπ. Τα παιδιά θα γνωρίσουν σημαντικούς Έλληνες χαράκτες της εποχής, και τα έργα τους. Στη συνέχεια, τα παιδιά θα πληροφορηθούν για διάφορες τεχνικές της χαρακτικής, θα παρατηρήσουν από κοντά χαρακτικά έργα που θα φέρει ο εκπαιδευτικός μέσα στην τάξη, και θα πειραματιστούν με σχέδιο, χάραξη και εκτύπωση, δημιουργώντας δικά τους χαρακτικά έργα, εμπνεόμενα από θεματικές, ιδέες και ιδανικά των αντιστασιακών καλλιτεχνών.
Συγκεκριμένα οι μαθητές της Δ΄ Τάξης θα διδαχτούν την τεχνική της μονοτυπίας με απλά υλικά και μέσα. Οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Τάξης την τεχνική της χαρακτικής σε λινόλεουμ και μια παραλλαγή της τεχνικής της λιθογραφίας ( με μήτρα το αλουμινόχαρτο αντί του ασβεστόλιθου, και στερέωση του σχεδίου με λευκό ξίδι αντί του νιτρικού οξέος).
Τέλος θα πραγματοποιηθεί έκθεση με τα έργα των παιδιών στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης των Κορυσχάδων.
Επιπλέον οι μαθητές της Στ΄ Τάξης έχοντας ήδη γνωρίσει και ασχοληθεί με μια πιο σύγχρονη μορφή τέχνης σε προηγούμενα μαθήματα, την τέχνη της Εγκατάστασης (Installation), θα εκφραστούν μέσω αυτής, δημιουργώντας ένα ομαδικό έργο. Η προπαρασκευαστική διαδικασία θα γίνει μέσα στην τάξη, ενώ το συνολικό έργο θα τοποθετηθεί στον εξωτερικό χώρο του μουσείου των Κορυσχάδων. Έτσι ο θεατής θα περιστοιχίζεται από το έργο.Λόγω του ότι μια εγκατάσταση είναι μικρής διάρκειας και εφήμερη, θα φωτογραφηθεί ή και θα βιντεοσκοπηθεί.
Περιγραφή της Εγκατάστασης ‹‹ Τα ξύλινα κλουβιά ››:
Πρόκειται για μια εγκατάσταση σε εξωτερικό χώρο, θα αποτελείται από πολλά ξύλινα κλουβιά, άλλα κατασκευασμένα από τους μαθητές, και άλλα έτοιμα του εμπορίου αλλά επεξεργασμένα.Τα κλουβιά θα κρεμαστούν με σχοινί από δέντρα ή και θα τοποθετηθούν στον γύρω χώρο.
Τα κλουβιά που παραπέμπουν σε φυλακή, σε σκλαβιά, θα εγκλωβίζουν μέσα τους σύμβολα του αγώνα για επιβίωση ,της επανάστασης, της αντίστασης, όλα τα όνειρα και τις προσπάθειες για ελευθερία. Έτσι μπορούν για παράδειγμα να περιέχουν μέσα τους αρχειακό υλικό φωτοτυπημένο και επεξεργασμένο με εικαστική παρέμβαση, όπως π.χ. φωτογραφίες μαρτυρίες της εποχής που αναφερόμαστε, χάρτες, επιγραφές ή συνθήματα, αντικείμενα κτλ.
Ο κάθε μαθητής θα δημιουργήσει το δικό του κλουβί με τα δικά του σύμβολα, εκφράζοντας έτσι τις δικές του απόψεις και ιδέες, που όλες μαζί θα αποτελούν συλλογικά το τελικό έργο.
β) Δημιουργία power point- video με βιογραφικό υλικό σημαντικών παιδαγωγών και καλλιτεχνών που είχαν ενεργό συμμετοχή την εποχή εκείνη στις Κορυσχάδες.
(Παιδαγωγοί: Κ.Δ Σωτηρίου, Ρόζα Ιμβριώτη , Μ. Παπαμαύρος, Ποιητές: Β. Ρώτας , Γ. Κοτζιούλας, Γερ. Σταύρου, Συνθέτες: Α.Ξένος, Ζωγράφοι: Σεμερτζίδης, Μεγαλίδης, Φωτογράφος : Σ. Μελετζής)
γ) Επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων για να συνδυαστεί η συνέχεια του κοινοβουλευτισμού με την πρώτη Βουλή της Ελεύθερης Ελλάδας.(Επίδαυρος 1821-Κορυσχάδες 1944- Αθήνα 2015)
δ) Θεατρικό – κουκλοθέατρο εκείνης της εποχής που θα προετοιμάσουν και θα παίξουν οι μαθητές μας.
Το κουκλοθέατρο σαν θέαμα προσφέρει στο παιδί ερεθίσματα που το εμπλουτίζουν ψυχικά συναισθηματικά, νοητικά, γνωστικά. Μέσα από τα παθήματα των ηρώων δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αφομοιώσουν πιο εύκολα ηθικούς νόμους, κανόνες, κώδικες, αξίες απαγορεύσεις, ιδανικά ακόμα και τη δομή και λειτουργία της κοινωνίας εκείνης της εποχής. Μέσα από την εκμάθηση των τεχνικών του κουκλοθέατρου οι μαθητές γίνονται πομποί δημιουργίας και όχι παθητικοί δέκτες. Ταυτόχρονα γίνονται γλύπτες, ζωγράφοι, συγγραφείς, μουσικοί και κουκλοπαίκτες. Πρόκειται για μια διαδραστική παράσταση. Στη συγκεκριμένη δράση θα συμμετέχουν και μαθητές μπροστά από τη σκηνή με εναλλαγή ρόλων
ε) Τραγούδια των συνθετών της Αντίστασης θα ακουστούν από τη χορωδία του σχολείου μας με τη συνοδεία της φιλαρμονικής του Δήμου Καρπενησίου .
στ) Μάθημα ιστορίας μέσα στο ιστορικό σχολείο των Κορυσχάδων σε συνεργασία με την υπεύθυνη του μουσείου και τους δασκάλους των τάξεων του σχολείου.
ζ) Δημιουργία video με συνεντεύξεις ανθρώπων που πήραν μέρος στις εργασίες του Εθνικού Συμβουλίου.
Σ΄ αυτή την προσπάθεια θα συμμετέχουν οι 24 δεκάχρονοι μαθητές της Δ΄ τάξης, οι 26
εντεκάχρονοι μαθητές της Ε΄ τάξης και οι 27 δωδεκάχρονοι μαθητές της Στ΄ τάξης.
Ο σκοπός αυτής μας της προσπάθειας είναι πολύπλευρος και μπορεί να αναλυθεί σε
επιμέρους εδάφια:
• Να γνωρίσουν οι μαθητές ένα κομμάτι της τοπικής αλλά και της νεότερης ιστορίας του τόπου μας, και ταυτόχρονα να δημιουργήσουν, μαθαίνοντας τον πολιτισμό μας μέσα από την τέχνη, την ιστορία της τέχνης και τους καλλιτέχνες.
• Να γνωρίσουν μορφές και τεχνοτροπίες εικαστικών τεχνών.
• Να δημιουργούν έργα εμπνευσμένα από θεματολογία έργων τέχνης.
• Να εξοικειωθούν με υλικά, μέσα και τεχνικές, και να δίνουν μορφή στις ιδέες τους.
• Να προσδίδουν αισθητική και κατασκευαστική αξία σε αντικείμενα και υλικά.
• Να συμμετέχουν σε ομαδικά έργα.
• Μέσα από τα μελωδικά μέρη να ζωντανέψουν τους στίχους των τραγουδιών της Αντίστασης τραγουδώντας τα και κάνοντας κτήμα τους ως εξαίρετα κομμάτια της ποιητικής μας παράδοσης και μαθαίνοντας ότι σε δύσκολες στιγμές για την πατρίδα συνετέλεσαν στην εξύψωση του πατριωτικού φρονήματος του λαού μας μέχρι τη νίκη.
• Με τη δημιουργία των video και του powerpoint να συνεργαστούν και να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία δημιουργικά, να αλληλοβοηθηθούν και να παράξουν ένα σημαντικό αποτέλεσμα.
• Να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και να διδαχτούν πως χωρίς προσπάθεια και αγώνα δεν μπορούν να γίνουν πραγματικότητα αυτά που επιθυμούν να αλλάξουν και να γίνουν καλύτερα.
• Να ξεχωρίζουν την ανυστερόβουλη αυτοθυσία από τη μιζέρια της αυτοπροβολής και του κάθε είδους εγωισμού.
• Nα καταλάβουν πως μόνο με τη συμμετοχή και την αλληλεγγύη θα μπορέσουν να δημιουργήσουν οι άνθρωποι μια χώρα που θα στέκεται σε στέρεες βάσεις και θα οδηγείται στο μέλλον χωρίς παλινωδίες , χωρίς εγωισμούς και μικροσυμφέροντα.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα
Μέσα από τη γνώση της ιστορίας , της καλλιτεχνικής παράδοσης και των εικαστικών, μουσικών, θεατρικών, και τεχνολογικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές θα πληροφορηθούν, θα προβληματιστούν, θα πειραματιστούν, θα συνεργαστούν και θα βιώσουν προσωπικά ο καθένας την σημασία και την προσφορά της παιδείας και της τέχνης στην κοινωνία. Θα δανειστούν στοιχεία και μνήμες του παρελθόντος για να επαναπροσδιορίσουν αξίες, ιδανικά, και τρόπους έκφρασης, επιβεβαιώνοντας τη γνησιότητα και την αξία της δικής τους δημιουργικής προσπάθειας.
Πέμπτη 12 Μαΐου 2016
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου